از روز جهانی وبلاگ تا روز بلاگستان فارسی

روز بلاگستان فارسی (۱۶ شهریور)
لوگوی روز بلاگستان فارسی- طراح آرش اصغری
شانزدهم شهریور ماه ۱۳۸۰، سلمان جریری در صفحه وبی که آن را «وبلاگ سلمان» می‌نامد، چنین می نویسد:
weblog (وب نوشت) اصلا یعنی چی؟وب نوشت بر وزن دست نوشت یک اصطلاح من در آوردی است! خیلی جدی نگیرید! اما weblog به وب سایت یا homepage ای میگن که شامل نوشته های شخصی یک نفر راجع به چیزها و نکات جالبی که میبینه یا بهشون فکر میکنه هست. weblog ها معمولا هر روز update می شوند. میتونید مجموعه ای از weblog کلی آدم رو در این قسمت از سایت google ببینید.
وب نوشت من شامل چه چیزهایی میشه؟… از نکات جالبی که در طول روز از اینور و اونور می خونم و می شنوم … تا چیزهای جالبی که روی وب پیدا می کنم … تا فکرها و نکاتی که به ذهنم می‌آد … همه چی! …
و این واقعه، مبدأ پیدایش وبلاگستان فارسی شد.
اینک سالیانی است که ۱۶شهریور ماه ملقب شده است به «روز تولد بلاگستان فارسی». که بلاگ‌نویسان فارسی‌زبان آن را با نگاشتن انواع مطالب و ویژه‌نامه‌ها پاس می‌دارند.
این تارنما توسط گروهی از همین بلاگ‌نویسان افتتاح شده است تا راهی برای منسجم‌تر کردن حرکت‌های وبلاگی روز بلاگستان فارسی باشد. در حقیقت اینجا متعلق به هیچ شخص یا گروه خاصی نیست. اینجا متعلق به همه‌ی وبلاگ‌نویسان فارسی‌زبان از هر کجای دنیا و با هر عقیده و مسلکی است، که نوشته‌های روز ۱۶ام شهریور هر سال‌ وبلاگ‌شان را گرد هم می‌آورند تا همگان بدانند که بلاگستان فارسی زنده و پویاست و هر سال پرمخاطب‌تر از قبل به راهش ادامه خواهد داد.

روز جهانی وبلاگ (۹ شهریور)
از سال ۲۰۰۵ میلادی، گروهی از وبلاگ‌نویسان جهان به این باور رسیدند که وبلاگ‌نویسان باید یک روز اختصاصی در تقویم داشته باشند، تا در این روز با وبلاگ‌نویسان دیگری از جای جای دنیا آشنا شوند و احیانا وبلاگ‌هایشان را برای همیشه به علاقمندی‌های‌شان بیافزایند.
بر همین اساس ۳۱ آگوست (31og- که در نوشتار شبیه کلمه‌ی Blog است) مصادف با ۹ شهریور به عنوان روز جهانی وبلاگ انتخاب شد و مقرر گردید که در این روز، وبلاگ‌نویسان در وبلاگ خود، ۵ وبلاگ دیگر- که شاید حتی نگاه‌شان از نگاه نویسنده متفاوت باشد- را به اختصار به خوانندگان خود معرفی کنند.
کارهایی که برای روز جهانی وبلاگ باید انجام دهید، شامل ۵ گام ساده است:
۱- پنج وبلاگ جدید که برای‌تان جالب است را پیدا کنید.
۲- به نویسنده‌ی ۵ وبلاگ منتخب‌تان، خبر دهید که قرار است وبلاگ‌شان را در پست روز جهانی وبلاگ، معرفی کنید.
۳- لینک وبلاگ‌های منتخب را در پستی قرار دهید و توصیف کوتاهی از وبلاگ‌شان بنویسید.
۴- در ۳۱ام آگوست (۹ شهریور) پست را در وبلاگ‌تان منتشر کنید.
۵- در پست‌تان به سایت روز جهانی وبلاگ لینک بدهید.

هفته‌ی وبلاگ‌نویسی (۹ الی ۱۶ شهریور)
از آنجایی که فاصله‌ی روز جهانی وبلاگ (۳۱ آگوست- ۹ شهریور) با روز تولد نخستین وبلاگ فارسی که مصادف است با روز بلاگستان فارسی (۱۶ شهریور)، هفت روز است، لذا آن را با نام هفته‌ی بلاگ‌نویسی گرامی می‌داریم. شما، به عنوان یک وبلاگ‌نویس فارسی زبان، می‌توانید برای گرامی داشت آن در حرکت وبلاگی هفته‌ی بلاگ‌نویسی شرکت کنید.

در هفته‌ی وبلاگ‌نویسی چه باید کنیم؟
اگر شما یک وبلاگ‌نویس فارسی‌زبان هستید، فارغ از نوع وبلاگ‌تان و نگاه‌تان، پس جزئی از جامعه‌ی عظیم بلاگستان فارسی محسوب می‌شوید. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم با ما برای بزرگداشت هفته‌ای که به نام جامعه‌ی وبلاگ‌نویسان و وبلاگ‌خوانان فارسی زبان نام‌گذاری شده است، همراه شوید:
۱- مطلبی درباره‌ی «وبلاگ‌ها و وبلاگ‌نویسان ایرانی» بنویسید: مطلب شما می‌تواند درباره‌ی هر موضوع مرتبطی مانند دلائل کم رونق شدن وبلاگ‌ها، تاثیر وبلاگ‌ها بر جامعه‌ی ایرانی، نقش وبلاگ‌ها به عنوان یک رسانه، وبلاگ‌نویسی حرفه‌ای، راهکارهای کسب درآمد از وبلاگ‌ها در ایران، وبلاگ‌نویسان دربند، سرویس‌های وبلاگ‌نویسی، خاطرات وبلاگ‌نویسی و... باشد.
۲- بنرهای «روز بلاگستان فارسی» را در مطلب خود قرار دهید و به وبگاه رسمی روز بلاگستان فارسی لینک بدهید.
۳- مطلب خود را طی روزهای ۹ الی ۱۶ شهریور ماه منتشر کنید.
۴- لینک مطلب‌تان را به persianblogsday@gmail.com ارسال کنید تا مطلب‌تان در لیست پست‌های روز بلاگستان فارسی قرار گیرد.

فراخوان همکاری
این وبگاه اینترنتی تنها برای هماهنگی و ایجاد وحدت رویه در برنامه‌های هفته‌ی بلاگ‌نویسی راه‌اندازی شده است. اینجا فقط و فقط به بلاگرهای فارسی‌زبان تعلق دارد و به هیچ گروه یا جناحی وابسته نیست.
اگر شما یک بلاگر فارسی‌زبان هستید و تمایل دارید تا در هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن برنامه‌های هفته‌ی بلاگ‌نویسی کمک کنید، پس حتما ایمیل بزنید: persianblogsday@gmail.com
کمک شما می‌تواند در هر زمینه‌ای از طراحی قالب سایت، ارائه‌ی پیشنهادات، تبلیغات و... باشد.

۵ نظر:

  1. سلام
    چرا عنوان رو گذاشتيد "روز بلاگستان فارسي"؟

    به نظر من بهتره بنويسيد
    روز وبلاگستان فارسي

    پاسخحذف
  2. خسته نباشيد دوستان عزيز
    اميد كه روزي يك جشن واقعي تر براي وبلاگستان فارسي برپاكنيم.
    درود.
    .
    http://darvish.info

    پاسخحذف
  3. @khosrobaigy
    راستش خودم هم نمی‌دونم! همین‌جوری احساس کردم "بلاگستان" بهتره! شاید همبه این خاطر که "blog" رو رایج‌تر یافتم.

    پاسخحذف
  4. @درویش
    ممنون درویش جان :)
    باشد که چنین شود

    پاسخحذف
  5. تبریکات من را نیز پذیرا باشید :)

    پاسخحذف